DANSPAR - matchreferat

Majken & Malin - Andreas & Johan 317 - 389



Johans kommentar:
En relativt skön start, ingen toppspelare på andra sidan brädet. En på inget sätt märkvärdig match utan ganska medioker. En rullning, SALTkAR, av oss.

Andreas kommentar: Skön och lugn inledningsmatch. Stabilt och metodiskt spel från vår sida med bra symbios och flyt i spelet. Riktigt skön överläggning när vi dumpar (A)X för att haka AXA i nästa drag med sista A:et i spel. Draget ET/TA från oss var dock ett stort misstag, men förutom det bra spel. M&M utmanar KIMMA.


Andreas & Johan - Jesper & Johannes 339 - 355



Johans kommentar:
I rond två bjöds det på uppsalamotstånd. Johannes som kommit och gått lite på uppsalaträningarna tillsammans med hans bror som gjort något gästspel den senaste tiden. IRL-debut dock för båda. En hemsk match! Jag och andreas fick många fina brickor men helt bisarra ställ och kombinationer. Jag tror inte vi hade ett enda ställ utan minst en dublett, eller ibland t.o.m. triplett. Helt makalöst svårarbetade ställ. J&J fick ut SKEPNAd efter ungefär halva matchen spelad och drog ifrån något. Med få brickor kvar i påsen satt vi med den andra blank på stället och letade febrilt rullningar. Ingen av oss hittade något. Efter en stund ser jag *ALLTmE(S)T och testar ordet i huvudet utan att aldrig riktigt tro på det fullt ut, jag nämner det för andreas som är övertygad om att den inte finns... Vi letar vidare lite men hittar inget och jag säger att vi måste chansa för att ta ikapp detta underläge och andreas håller väl med då han, något odiskret enligt mig, spelar över och säger högt "Jaaa, jooo, såklart DEN finns. Ha! Klart. Bra." och slänger ut rullen. Det funkar dock och utan minsta tveksamhet från andra sidan brädet antecknas poängen. Rullen gick igenom men det räcker inte så vi förlorar mycket knappt.

Andreas kommentar: Extremt frustrerande match, jag klagade dock oproportionerligt mycket när jag tänker på det såhär i efterhand. Precis som Johan säger så bjöds vi ofta på dubletter och tripletter. Tror vi bytte tre gånger, men det blev aldrig bättre för det. Ironiskt nog rullar vi en falsking med två dubletter, haha. Riktigt tung förlust, men tror att vi gjorde vad vi kunde. *ALLTmE(S)T ska Johan ha cred för att hitta, utan den hade matchen varit katastrof!


Inger & Niklas - Andreas & Johan 390 - 399



Johans kommentar: Förmodligen vår bästa match, det tror jag vi båda är överens om. Kanske det tuffaste motståndet också? Vi fick många fina brickor, och fina ställ. Det fick dock Inger och elmis också. I&E öppnar med OXEL och vi har haft turen att dra blank redan i startstället och kan i.o.m. det rulla i första draget. FRuKTIG hittar jag på en sek och den hade ju gått ut, sen ser andreas (L)uFTKRIG som vi båda är övertygade om står (och det är ju verkligen självklart) men ändå blir vi nojiga och avstår. Istället föreslår andreas KRIGsF(O)T - ett ord som våra motståndare dessutom väljer att utmana. Men visst stod den. Så det blev ju helt perfekt. Strax efter halva matchen lyckas vi rulla igen - jag hittade rullen SÅRKANT som andreas inte hittat dock hittar han den enda hakningen på planen - (LÄSKIG)T - ytterligare ett drag inger och framför allt elmis (?) väljer att utmana och således få ytterligare 10 minuspoäng för. Efter det stönare Elmis att de får hopplösa brickor, ej ironiskt, och lägger ut SyNTARE (hm...). Efter detta dör andreas skärpa av någon anledning och han vill lägga ut både MINUS och ÖH på ställen för hälften så mycket poäng som lägen jag föreslog. Vad hände? Han vaknar dock igen och hittar läget för och ordet MÄNGA - ett mer eller mindre matchavgörande drag. Strax innan har vi lagt GNÄ(B)B och fått det bortsynat.

Andreas kommentar: En riktigt, riktigt skön match. Jämn brickfördelning och stor spänning genom hela. Som sagt missad (L)uFTKRIG i början, dock tror jag att det ändå var bättre med KRIGsF(O)T som skönt nog inte öppnade för röd vilket luftkrig gjorde. Är det värt att hålla på femton poäng för att inte öppna för röd? Avgör själva! Många sköna drag men som sagt, tur att Johan satt vid min sida, draget ÖH vid röd hade jag tänkt lägga på ett annat ställe för 15 poäng. Vad hände liksom? Bra komplettering av egenskaper i denna batalj med Johans fynd SÅRKANT och min hakning LÄSKIG/T. Elmis klagar på brickorna i vanlig manér trots drag som TRÖTTA(S) över röd, SyNTARE, SUV för 35 och ROPA för 40. Nåja, skön match!

Andreas & Johan - Axel & Yann 310 - 406



Johans kommentar: Dagens viktigaste match. Inte för att en vinst här ger poäng än i någon annan match men det var en prestigematch på sitt derbyliknande vis. Kidsens fight. Vi kan lägga INvAN(D)RA på en gång för 58 p (haha) om jag minns rätt. Efter det lägger A&O det mycket stiliga ordet MÖ(T)ESrUM - något vi efter en stunds övervägande väljer att utmana men mycket riktigt står det. Efter det går allt A&O:s väg - de rullar även fina PERKTU(A)N. Det enda jag är nöjd med denna match är BISTRO med några hakningar, men förgäves... Likt matchen mot Jesper och Johannes hade vi helt sjuka ställ i negativ benämning denna match. Vinsten var låångt borta.

Andreas kommentar: Bläää. Min och Johans vrede gentemot paret på andra sidan brädet i denna match visste inget motstycke. Fantastiskt snygga fyndet MÖ(T)ESrUM i första draget från dem sabbar matchen, vi rullar INvAN(D)RA men det räcker inte långt. Känns som att Axel & Yann snittar runt 30 poäng per drag i stora delar av matchen, även om jag nu inser att det kanske bara var mentala inbillningar. Grabbarna spelar i vilket fall riktigt bra och jag och Johan är eniga om att denna match var hopplös för våran del.


Andreas & Johan - Elisabet & Elisabet 379 - 394



Johans kommentar: Precis som i förra parturneringen ställs vi mot Elisabetorna och får även den här gången en jobbig match men jobbiga brickor. Vi kan rulla sNIRKLA men det var nog också det enda balanserade stället vi hade. De rullar INTAGEn. Ingen tror väl på mig när jag bara pratar om dåliga brickor men jag ska låta andreas intyga att det verkligen var såhär så kanske folk tror mig/oss.

Andreas kommentar: Hela tiden fruktansvärt svårmanövrerat och även i denna match klagar jag ständigt, det är tur att Jojje lugnade ned mig, annars hade kanske kusliga ting kunnat inträffa. E&E snor underbart läge för JIHAD i början och efter det känns det svårt. Efter vårat egna upplägg för rull med M(U)MS rullar de frustrerande nog där och stänger dessutom planen. Sen hände något bisarrt, trots att vi försöker balansera upp stället kan vi lägga exakt NOLL drag vid jätteläget för röd bredvid högsta I i INTAGEn. Sjuk känsla att inte kunna påverka matchresultatet någonting. När vi äntligen fick rulla så drar vi SSFÄZ och tömmer påsen. Uschiamej.


Anna & Ylva - Andreas & Johan 282 - 449



Johans kommentar: Dagens första och sista flytmatch. Otroligt skönt med brickor som verkligen spelar sig själva. S(K)oRSTEn, S(T)ATY med Y 3xBok och 2xOrd, B(UR)NUS med 2xOrd och U 2xBok var väl de finaste dragen.

Andreas kommentar: Det är i såna här matcher man känner sig smutsig. Allt flyt på en gång, varför kunde det inte spritt ut sig över alla matcher i stället? Svårt till en början, men sedan flyter allt på pinsamt bra. Inte mycket mer att säga än så.


Andreas & Johan - Anna & Gunnar 346 - 449




Johans kommentar: Dagens sista match och humöret är inte på topp. Inte heller kreativiteten eller motivationen. Dagens resultat är en besvikelse även om vi är överens om att vi gjort vad vi kunnat i varenda match. Andreas säger att vi ska öppna med TESTA och jag frågar "Ska vi ha T:et eller A:et på mittrutan?" - han svarar T och pang! så kontrar Gunnar&anna med (T)RANSUMT. Matchen första felaktiga beslut är taget, haha. Vi ligger under då matchen lider mot sitt slut men har chans att ta ikapp och t.o.m. vinna genom att rulla MJÖLkB(U)D 2xOrd - det hade varit otroligt snyggt dessutom - men precis i draget innan tar motståndarna läget genom att själva rulla. Fan. Så nära men ändå så långt bort.

Andreas kommentar: En vinst mot Gunnar & Anna hade kunnat betyda en hyfsad dag. Jag var riktigt taggad på den här turneringen så det blev tyvärr en stor besvikelse. Liiiite bättre brickor i vissa matcher och det hade kunnat gå. Som en hård örfil får vi (T)RANSUMT emot oss i första draget, och efter det går liksom luften ur oss. Vi får inget roligt att jobba med och när vi väl får blank känns det alldeles för sent. Precis som Johan säger så hade den extremt härliga rullningen MJÖLkB(U)D kunnat rädda matchen, men som en ännu hårdare smäll i ansiktet svarar de våra innerliga förhoppningar om framgång med att själv rulla och gräva ned alla våra tankar om vinst. G&A spelade dock ruskigt bra och ska ha en stor eloge för snittet 437 i turneringen, det är näst intill ofattbart. Och ändå fick de två förluster i turneringen, hur tusan gick det ihop? Nåväl, stort grattis!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0