Brickornas värde respektive spelbarhet

Hej, tänkte att mitt första inlägg skulle handla om vilken bokstav som är den "bästa".

Vad jag personligen tar hänsyn till när jag värderar dem är spelbarhet (dvs hur lätta de är att få ut, om många ord slutar på bokstaven och annat i den stilen. Det gör t ex F till en mkt svår bokstav). Andra faktorer är såklart poängen för bokstaven och hur många det finns av brickan i sig.

(I detta lilla tankeexpriment bortser jag från de blanka.) Många, för att inte säga de flesta tror jag genast säger Y! eller J! när man frågar vilken som är bäst. Och jag är nog beredd av hålla med, med tanke på hur pass mycket poäng man faktiskt får för J och Y. Speciellt om du lyckas med schysst trappspel som t ex FY+TY för kanske 46 poäng, eller åtminstone 32 p. Likaså med J. Men till Y och J:s nackdel är ju faktorn att de är svåra(re) att använda i längre ord, och det är ju det som gör att de poängsätts så högt. Samma sak gäller ÅÖ och U, som även de kan användas galant i trappspel, men är något svårare i längre ord i jämförelse med t ex A eller I. Dock tycker jag personligen att U (och Ö) är mycket lättare i längre ord än Å. Feel free to disagree.

Sedan påverkar ju ens spelstil vilka bokstäver man prioriterar. Jag har alltid älskat små effektiva godbitar som tidigare nämnt t ex ÅT+PÅ eller liknande, men det gör ju spelbrädet svårspel och tråkigt när U och Y är borta så jag försöker undvika en alltför trång spelplan. Jag rullar också mkt mkt mer nu än förr, speciellt har jag börjat hitta en massa åttor och det gör ju att jag även gärna sparar på STR+A och kanske E eller liknande.

Ja, det är mycket som påverkar ens tycke. Tycker det här ämnet är synnerligen intressant och hoppas få nån kommentar med nya åsikter. Jag säger nog ändå att min favorit är Y, men det tåls att diskuteras.

Det var allt för mig för denna gång, jag återkommer nog inom kort! Ciao

Johan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0