SNÖÄNGEL cup i Täby

Hejsan och välkomna till mitt inlägg om gårdagens tävling i Täby arragerat av Håkan & Ida Nord. //Johan

Igår spelades för första gången SNÖÄNGEL cup i Täby i en kvarterslokal hemma hos scrabbleparet Nord. Det var trevligt arrangerat, bra schema och mysig lokal (om än lite kallt om fötterna för oss utan raggsockor). Även spelade var väldigt lyckat tycker jag. Jag fotade iaf några spelplaner efter matchen igår och tänker berätta om de "mer speciella" drabbningarna. Jag börjar helt enkelt med första matchen:

1. ordförande Johan Berner vs Johan Eriksson, 306 - 410

Kan sammanfattas som en skev match. Jag fick det mesta, men framför allt så fick inte Johan B något alls i större delen av matchen. Han fick båda blanka som han avverkade genom en rullning (OUTreDD) ganska tidigt i matchen, och även C som han kanske fick 25 poäng för ännu tidigare i matchen. Efter det flöt precis allt på för mig och jag la 25/30-poängsdrag hela tiden, kändes det som åtminstone.

Jag la  princip alla UÅÖ och fick nog nästa maxutdelning för allihopa. Jag kontrade även OUTreDD med B(O)J för 39 poäng och några andra dylika drag som NÄR+NÅ+GRÅ i nedre högra hörnet etcetera. Ja det var minst sagt en match utan dess like, vann tillslut med över 100 poäng.



4.  Johan Eriksson - uppsaliensaren Inger Wingård, 240 - 531.

Finns egentligen inte så mycket att säga om denna match heller, ännu en skev match... GÅNGER TRE.
I den här matchen var det jag som verkligen inte fick mycket att arbeta med. Kändes märkligt nog inte så under spelets gång men jag ser det såhär i efterhand. Dock all heder åt Inger som absolut briljerade. Två rullningar, varav en åtta utan blanka över röd. Bortsett från S(L)IPSTEN och ReALTID, fick hon även ut J åt två håll och Y på samma vis för typ 40/50 poäng var.

Fakta: Jag satte nog nästan mitt rekord i lägsta slutpoäng, och Inger tvärtom.



6. Johan Eriksson vs svenska mästaren Gunnar Andersson, 395 - 419

Enligt mig turneringens roligaste match för min del, trots förlust. Verkligen gladscrabble i världsklass. Jag öppnade med SÄTT, och Gunnar kontrar direkt med RENODLA+SÄTTA, men det kontrar då jag med (S)TATUERA över röd för 95 poäng. Och vips, så står det 110 - 75 eller nåt efter tre drag och två rullningar utan blanka.

Matchen flyter på rätt bra med bra drag från båda håll men planen lyckas ändå bli stängd trots två rullningar åt olika håll. Både Gunnar och jag trycker in nåt A här och där och dumpar ett par, tre stycken brickor åt gången ända fram tills att Gunnar lägger DISKA nere till vänster för en ganska bra poäng, men tyvärr öppnar så perfekt att jag lyckas rulla glamorösa rOSTeRI med båda blanka som jag fått ett par drag innan och jag är plötsligt i en lite större ledning. Gunnar dumpar direkt hatbrickan Z genom F(e)Z för 24 poäng och knappar inte lite, det är då jag gör misstaget att lägga TUR uppe till höger istället för OTUR. För när jag lagt TUR med tanken att lägga OTUR i nästföljande drag så bygger Gunnar på till KON(TUR), ett stildrag men framför en brutal miss av mig då jag suttit och prickat för och stämt av varenda bokstav på stryklappen. Ser nu att Gunnar skrivit i förbundets forumtråd om turneringen, han säger att han tror att jag vunnit matchen om jag lagt OTUR på en gång, det är konstaterat att jag behöver bättre på slutspelet, även om jag redan blivit bättre.

Jag förlorar trots mycket höga 395 poäng, men slår mitt rekord i totalpoäng i tävlingssammanhang: 814 poäng.



8. bäst-i-Sverige och uppsalavännen Niklas Elmefjäll vs Johan Eriksson, 361 - 317

Ännu en kul match. Elmis öppnar bra med JUNTA, men jag kontrar nästan lika bra med (J)ÄKTA och matchen är jämn en liten stund. Men ganska snabbt drar jag iväg och håller en stabil ledning i 60, 70% av matchen. Jag har nu satt press på Elmis som ev. måste vinna för att vinna turneringen och han svär högljutt. Jag får ut P, U, Å osv för bra poäng. Och tvingar i ett mkt smart drag Elmis att lägga upp för 3xOrd om han inte vill se mig smasha ut (SE)X+BOX med X på blå ruta. Han lägger såklart upp trots irritation och jag får ut BOXA för ca 50 poäng. Lite senare rullat jag enkla TRASSlA och utökar ledning ytterligare, Elmis har dock innan knappat in lite. Jag tror i draget efter det var som Elmis spelade sitt vinstdrag: HOV+VY+MENY för 42 poäng och matchen vänder. Elmis började sen sjunga "I still got it. I'm the king, and this is my come back oooh yeah" . Haha.



Grattis Elmis till vinsten och vinsten. Väl spelat. Ciao

Kommentarer
Postat av: Anonym

bra spelat i matcherna ser det ut som!! otur mot inger. Skitturnering för min del

2008-01-13 @ 16:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0