SM - reflektioner och matchreferat

Nu var man tillbaka igen från årets stora scrabblehändelse. Som vi konstaterade medan vi släpade ut våra väskor och oss själva från den trevliga spellokalen ut i kylan känns det väldigt tomt efter den här helgen. Tabellen var spännande in i det sista, och segraren Björn Ericson vann inte en dag för tidigt. Palltrion blev inte som jag tippat, men ändå inte helt åt skogen. Mina ställ var stundvis katastrofala och hur många smarta dumpningsdrag jag än gjorde drog jag samma skit ur den alltid lika dunkla och mystiska scrabblepåsen. Med undantag från vissa få matcher, bland annat en mot Sebastian Boukachabia där jag drog pinsamt bra brickor och lyckades vinna med 200 poäng.

Jag hade aldrig rätta viljan eller gnistan att prestera riktigt bra. Jag trodde inte på mig själv fullt ut och kunde av någon anledning inte vara lika kreativ som jag borde kunna ha varit. Dessutom förlorade jag flera matcher på grund av det område som jag behärskar absolut sämst - nämligen slutspelet. Vissa klantdrag, felbockningar och allmänt slarv bidrog också till ett riktigt mediokert slutresultat: 8.5 vunna av 16 matcher. 

Rond 1: Andreas Pejler - Isak Heyman

Första ronden. Laddad till max. Har fördel - slänger ner handen i påsen och rafsar så intensivt att 13-årige Isak Heyman förmodligen inte kunde undgå att bli skräckt. Drar upp AEKLLST och kastar ut KASTELL efter tre sekunder. En sjukt härlig känsla sprider sig i kroppen. Ser Isak stressad skriva ned 70 poäng i min kolumn och sedan skakande lägga NI(S)SE för 9 p. lägger (L)JÖD för 21 poäng vilket visar sig vara ett lönsamt drag när jag fiskar upp D, I och G till AENR på stället. Isak lägger något lågpoängdrag igen och det tar inte lång tid att hitta AD(D)ERING. Jag har så gott som tagit hem matchen nu tänker jag när jag drar upp ännu ett härligt ställ med massa honnörer som jag lugnt och fint kan lägga ut en i taget för 26 poäng styck. Låter kreativiteten springa lös på (K)OLATOM på från ett ställ som såg ut följande: ALMOOOT. Allt rullar på och cred till Isak som inte ger upp utan som senare rullar snygga (T)IDSRyMd. Går ifrån bordet leendes med en stor portion nöjdhet med en besviken Isak Heyman i hasorna fram till speldatorn och skriver in poängen 447 - 287.

Rond 2: Elisabet Claezon - Andreas Pejler

Andra matchen, med en brakvinst i bagaget borde jag vilja spela Scrabble mer än någonsin. På något sätt gick luften ur mig efter första ronden när jag fick spela av mig hela min laddning och nervositet. Blir ändå lättad när jag slänger en blick på skärmen och ser att min nästa motståndare inte är någon toppspelare, men definitivt en otroligt underratad veteran som blixtrar till när man minst anar det. Hade senast en extremt jobbig förlust mot henne från NAMNSDAG cup i somras. Nåväl - machen börjar väldigt tystlåtet och jag tror hela tiden att Elisabet har blank. När jag själv drar en blank senare i matchen - nu med ett litet övertag - vågar jag hoppas på att mina illusioner om en rulletande Elisabet inte är sanna. Jag stänger brädet genom att kasta ut svåra brickor som hemsöker mitt ställ. Dubbla D, H och trippla L dök frustrerande ofta upp på stället och nu med en ca 50 poäng ledning vågar jag lägga L(E) för hakning A(LE) i nästa drag efter att ha ett ställ som såg ut följande: AELLIN?. Hittade de båda möjliga rullningarna INALLEs och ILLANdE men fanns inget läge. Då kommer chocken - Elisabet läggar OPUTSAD/ALE utan blanka för ca 90 poäng. Jag blir helt förstummad - hade VERKLIGEN inte väntat mig detta. I mitt totalt perplexa tillstånd SYNAR jag helt obegripligt ordet. Har naturligtvis fel, dumpar nu E och N (dubbla E:n) för 20 poäng. nu är ställningen ganska jämn och när Elisabet lägger dumpar brickor för dålig poäng vågar jag tro att jag har spelet. Rullar pinsamma ELRItSA för typ 70 poäng. Chock nummer två: Nu lägger Elisabet makalöst snygga (GROV)SNUS för 45 och vi är plötsligt inne i slutspelet och det är väldigt jämnt. jag har svåra brickor på stället men drar i alla fall blank - HKXÄMI? eller något sådant. Jag har prickat fel men lyckas med mycket tid kvar lista ut att hon har ZON på stället och att hon kan få Z på två ställen. Ett får hon 35 poäng för, så naturligtvis blockar jag stället med K(I)X typ 15 poäng. Nu kommer blundern - hon lägger till min förvåning ut ZON/ ÄN för 37 poäng på ett annat ställe. Jag sliter mitt hår och förbannar mig själv över hur korkad man egentligen kan vara. Nu har hon bara konsonanter med höga poäng kvar på stället som hon kan få ut för hyfsade poäng. Jag har inte prickat rätt - men ser till min förvåning att det kan bli oavgjort eller Vinst till och med om jag går ut med (TJI)M/MIx. Jag gör detta och ber till gudarna om att hon ska ha mer än 2 poäng kvar på stället med sina 2 brickor kvar. Det har hon inte och en stark känsla av antiklimax genomsyrar kroppen när vi båda skriver upp resultatet 370 - 370. Jag går moloken fram till speldatorn, ut i foajén och sparkar på ett par skåp. Fan också.

Rond 3: David Isaksson - Andreas Pejler

Sista matchen för dagen och med en stor portion trötthet sa jag till honom att det verkligen inte var min drömlottning att möta honom i dagens sista match. Jag har svårt att spela mot annars så trevliga David - en spelstil som inte alls matchar min. Matchen börjar försiktigt och brädet blir direkt låst. Båda plockar poäng där det går men lägena försvinner snabbt. Jag förstår att han sitter på minst en blank och att han bara väntar på ett läge där jag i desperation ska öppna. David öppnar med LAN och tänker troligtvis haka med det sista K-et till KLAN i nästa drag. jag kan inget göra utan lägger upp för ett annat läge till röd (där han dock inte skulle ha kunnat rulla). Så sagt som det var gjort rullar David TrOSsAK i nästa drag och med typ 4 brickor kvar i påsen lägger jag YL, YR för 32 vid röd och David leder nu med kanske 30 poäng och borde kunna hålla undan. Det gör han också trots ett rätt bra drag med C av mig och det är bara att gratulera David som spelade korrekt och bra. Slutresultat: 365 - 335

1.5 efter första dagen var verkligen inte den start jag hade önskat mig, men ingen katastrof heller. Går hem till Sanna & Pilar ganska bitter med en nöjd Johan. Somnar direkt och är hyfsat fokuserad. Andra dagen, då jävlar.

Rond 4: Andreas Pejler - Måns Eriksson

En stundtals briljant spelare att ta sig an första matchen på andra dagen är ingen lätt uppgift. Båda får väldigt tråkiga brickor i början tills det börjar rulla på för mig. Den sköna sviten börjar med oTURSAM för mig då jag öppnar för två röd-lägen, och i nästa drag använder jag ett av dem för att lägga YLA för 61 (!) hela poäng! Nu leder jag med typ 100 poäng och får hyfsade brickor. Men Måns spelar bra och lyckas få bra poäng med sina brickor. Slutspelet var också intressant och Måns berättade att om han dragit ett D istället för en annan bricka som jag inte kommer ihåg vilken det var ur den nästan tomma påsen skulle han rullat ut på VILDROS och vunnit stabilt. Slutresultatet blev 360 - 317 och det känns som en mycket lovande öppning för dagen.

(Fler matcher snart!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0