4

DBS EXTREM, vilken resa. Nu i helgen spelade jag trots många om och men maratonturneringen i Vänge med smått bisarra 20 ronder på 2 dagar. Som jag nämnt här i bloggen förra veckan så har min form varit riktigt usel på senaste, och därför funderade jag starkt på att inte spela denna legendariska mastodontturnering.
Men detta blev något helt annat.

Jag har aldrig litat fullt ut på min uthållighet i Scrabblesammanhang och kan ofta bli rejält mosig i slutet av även vanliga turneringar. Senaste DBS, som jag spelade (tilläggas ska att jag var riktigt kass då) så var jag helt död de sista fem ronderna. Ont i ryggen, huvudvärk och sviktande humör är alla frekventa hos mig i slutet av turneringsdagar. Men denna turnering skulle visa sig bli något helt annat.

Efter en tidigare nämnd lång funderare på om jag skulle åka ut till Vänge så gjorde jag till slut det, egentligen mest för att träffa Yann, Jonathan och Henke som jag annars träffar väldigt sällan. Och så självklart för att vara med på den coolaste turneringen någonsin. Jag spelade avslappnat från start och hade ett riktigt skönt driv i spelet, och med hjälp av görbra brickor fick jag en positiv känsla i kroppen från drag ett. Jag var aldrig rädd för vad min motståndare lurade på någon gång under turneringen och tog lättsamt på det hela, och fokuserade drag för drag på vad jag skulle göra. Jag inledde med att slå Yann i en galet härlig match som slutade en bit över 800, där jag moget nog passade i slutet när jag visste att Yann kunde rulla men dock dra Z sist, vilket gav honom förlusten. 2 rull för mig, SYSAKeR och LASTBIL. I andra matchen slog jag Henrik i en match utan dess like. Jag börjar försiktigt och det är väldigt stängt. Efter ett tag får jag blank och kan knåpa till mig rullbrickor och får ut tråkiga SaNITET. Några drag senare får jag även ut ännu tråkigare STäDARE, som lätt hade kunnat omkastas till en STEwARD och klandrar fortfarande mig själv att jag inte tänkte längre. Som från en klarblå himmel får jag även ut ÅRFOTAD senare i matchen. Sjukt. vinner till slut med 482 - 304 och känner också att jag var värd de poängen.
 I tredje matchen var det Inger som stod på tur. Jämnt hyfsat länge, väldigt nöjd med mitt drag SV(ÄR)ORD/O(SERIÖS) för 41 som dessutom balanserade upp stället riktigt fint. Efter ett tag får jag den första blanka (surprise) och får ut URLAkAD hyfsat direkt. Bara några drag senare blir det en TRAGGEL för sjukt mkt poäng för mig, Inger hade draget innan lagt upp SICK med hakning SICKA mot röd som jag tog. Som grädde på moset får jag upp NEDREST som jag får ut perfekt för över 70 poäng. Sen drar jag de tre sista brickorna i påsen - JO?. Helt sanslös flyt i denna match, 306 - 490 i min favör, och dessutom tre rullningar.

Efter tre matcher hade jag rullat åtta gånger och hade ett snitt på över 470. Kändes helt okej motiverad då! :) and more to come.

Första förlusten kom i match fyra. Hade en mardrömsmatch mot Johan Rönnblom som å andra sidan spelade riktigt bra, stängde hela tiden vilket absolut inte passar min spelstil. Tycker ändå att jag spelar rätt bra med mina brickor, men lyckas aldrig balansera. Dock väldigt intressant sekvens i slutet - sitter på två blanka och bestämmer mig för att dumpa L(Ä)NS med tre brickor kvar i påsen för öppning på två ställen. av de 10 osedda brickorna kunde en bricka vara ett X, förmodligen den enda brickan som skulle hindrat mig från att rulla. Självklart drar jag den och sitter med slutstället TORAX?? vilket jag stirrar väldigt länge på innan jag bestämmer mig för att det inte finns någon rullning på det (vilket det heller inte gör). Lägger i stället ThORAX för typ 50 och hoppas på att Johan inte ska kunna lägga något bra på läget jag gav honom. Dock lägger han BORSTE och där är matchen körd.
I femte matchen ställdes jag mot alltid lika svåra James. Vinner till slut en ganska jämn batalj som avgörs lite när James chansar på *TID(S)SFÄR i slutet när han förmodligen hade vunnit om han hade safe:at. En rull var, SNATtRA för James, MAkTLÖS för mig.
Sjätte matchen blev en väldigt rolig sådan mot den andra parten i värdparet, Emma Ekman. Jag rullar SkOTTD(A)G i andra draget, sen får Emma ut snyga HÖRNBOr(D) direkt på den. Vinner till slut med en poäng pga en stor miss av Emma i slutspelet. Om hon hade hittat den korrekta utgången hade det blivit oavgjort.
Sjunde matchen spelade jag mot Anna Jansson. Har svårt med balansen i början tills jag kan rulla ASEPtIK, därefter rullar Anna SANGrIA direkt på den. Det är nu jämnt, men jag får fina brickor och lägger bl.a upp TJÄRN för hakning S/TJÄRN över röd för mig själv, och hakar CEDER/A i slutet, också över röd. Kul match och förmodligen bra spelad från båda sidor. Anna får en till rull mot slutet, TATUERA, vilken dock inte räcker och jag vinner till slut med över 100 p.
8:e matchen, vinst mot Alex. Inga specifika minnen från denna match, tror inte att någon rullade och att den var väldigt tråkig. Men likväl ännu en vinst.

Efter att ha spelat 8 matcher, som en vanlig turnering typ, kändes det helt sjukt att hela tolv matcher var ospelade i turneringen. Men hade fortfarande ångan uppe och var riktigt sugen på att fortsätta spela.

Nionde matchen var det Matilda Ekman som stod på tur. Matilda hade en ledning väldigt länge med rätt mycket dessutom, typ 50 poäng fram tills ungefär hälften av matchen. Får hjärnsläpp och missar att ett fritt T ligger ute på vilken jag hade kunnat rulla KnALLER(T), hittar rullen men inte läget, haha. Rullar trots allt NEjLIKa draget efter och är ikapp. Draget efter det kan jag galet tursamt även få ut REVY/(N)Y över röd för hela 72 poäng. Håller undan resten av matchen och vinner, kanske lite oförtjänt. Men det är ju trots allt Scrabble.
Hade nu mött alla utom två i turneringen, min nästa motståndare Jonathan var en av dem. Löjlig match, får ut GARDERA i första draget. Tog verkligen emot att lägga den, ska jag säga. J får båda blanka i slutet, men jag kunde som tur var blocka två lägen över röd i ett drag, vilka också var de enda rullningslägena. Ännu en vinst.
Sista motståndaren innan jag skulle få börja möta spelare för andra gången. Stängt och jämnt tills Daniel får ut HEROiSK, som tur var kunde jag kontra direkt med SPRITTA över röd och får en ledning. Drar blank direkt på rullningen och får typ fem drag senare ut BESlUTA. Inget spännande slutspel, får bättre brickor överlag i matchen och vinner en turmatch från min sida.
Näst sista matchen för dagen, kanske en tidig final. Yann låg en seger under mig i detta skede av turneringen och glappet mellan Yann och nästa spelare var ganska stort. Rätt knasig match tror jag, men jag fick en del honnörer och efter Yanns rull LAMINERA med en blank nånstans ledde jag fortfarande, med min kontring ZON för typ 30. Får in en GRATIER senare och kan hålla undan på slutet. Skönt med 2 - 0 mot Yann i denna turnering. :)
Sista matchen för dagen, lagom mosig i huvudet, dock ändå hyfsat skärpt med hjälp av idogt knaprande av dextrosoltabletter. Denna match skulle inte komma att bli lika nervig som förra, men ändå med ganska mycket drag i. Kunde kontra bra på alla Emmas drag, efter hennes rull TIPSaRE kunde jag till exempel få in pC/C(P)/pI för massa poäng. Nyckeldrag av mig i denna match; FR(O)ND för 28 som hade varit ett riktigt skräpställ om jag inte fått ut den "dumpningen". Vinst blev det i alla fall.

12 - 1 i vinster efter första dagen kändes helt ofattbart. Speciellt eftersom jag på morgonen den dagen inte alls var speciellt sugen på att spela ens. Det kändes också ganska ofattbart att ha avverkat hela 13 ronder på en dag, och att jag inte hade fått huvudvärk eller tappat koncentrationen en enda gång. Mycket imponerad av mig själv. Hursomhelst, fick några timmars välförtjänt sömn innan det var dags att bänka sig igen. Läs vidare!

Lagom trött efter att ha sovit lite för få timmar på ett stenhårt liggunderlag tvingades jag nu spela mot Daniel för andra gången i turneringen. Stängd i början, och jag håller en liten ledning. Dock kan jag inte hindra att från att öppna och då smäller han in GABARD(I)N med två blanka någonstans. Tröttsamt. Några drag senare, precis när jag hunnit komma ikapp, får han ut en OSTERIA för rätt mycket. Då kändes loppet kört, vilket det också var. Ändå rätt nöjd med att komma inom en radie av 80 poäng från vinsten när min motståndare får ut två rullningar, X för 50 och Y för massa poäng. Ska dock tilläggas att Daniel spelade väldigt skärpt, verkligen inte bara tur. Tvingades nu dessutom lämna ifrån mig min älskade isbjörn som jag hade haft i närmare 25 ronder. Snyft!
Match mot Alex igen, galet skön match. Får ut TRÅLaRE ganska tidigt, sedan provar Alex *SYDENIT, han tänkte naturligtvis på SYENIT. Blockar därefter ett läge där han hade kunnat få 50 poäng med sitt Y och drar därmed ifrån lite. Draget efter får jag magiskt upp ABGNIRU på stället och ett T ligger dessutom fritt. Så sagt som det var gjort la jag ut U(T)BRINGA i nästa drag, och nu känns det riktigt bra. Drar senare den andra blanka och kan rulla min första nia i tävlingssammanhang, (SE)LEKTErA för 70 + syn. GÖTT! Vinst här alltså.


Kommentarer
Postat av: axel

efter vadå? FULLT REFERAT!!

2009-09-01 @ 14:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0