Posmiaden

Tjennnnaa!! I helgen så spelades ju som bekant turneringen Sommarelmiaden. Det var en mycket, mycket trevlig turnering med lika gemytligt sällskap som också visade sig bli en höjdare för min del; 5 av 7 vunna matcher och en tredjeplats resulterade mina tappra försök till att koncentrera mig under dagen! Förlorade tyvärr ett av de tre små vandringsdjuren jag hade med mig, men har fortfarande Niklas II och min älskade isbjörn Gunnar vid min sida!

Ett minireferat följer; inledde turneringen med att slå Johan Berner i en konstig och stängd historia, med rysk Z-roulette på slutet. Som jag lyckades undvika med ganska taktiskt utförda grunder. I rond två ställdes jag mot polaren Alex som jag inte hade någon chans mot brickmässigt, dock spelade han bra också. I tredje ronden mötte jag min bloggpartner Johan som jag krossade i och med en dragserie med JOX för 52 och direkt efter ENTALPI för 91. Han fick in både Ch(E)F för 60 och snygga Å(R)SRäNTA men det kunde bara hyfsa till siffrorna när jag dragit iväg rejält. I fjärde matchen var det Gunnar som stod på tur. Mycket märklig match som jag gärna vill se franks analys av. Det är inte ofta Gunnar får under 300 trots båda blanka. Jag lyckades vinna med ganska små marginaler efter ett direkt avgörande drag i slutskedet. I femte ronden blev det en otroligt nervig match mot Marie, trodde att det mesta skulle vara lugnt efter min rullning UTPEtaD precis i början för 101 poäng plus syning, men icke. Kunde rullat EURO(K)RAT över två gula i draget efter min första rullning, så outgrundligt besviken över att jag missade den. Marie får en helt galen dragserie; 28, 39, 50, 39 28, 25 och jag kan inte göra något i min makt för att stoppa Maries sjuka brickor. Jag lyckas dock stänga till med en liten ledning och dryga ut ledningen i slutet med ett rätt bra genomfört slutspel. Lagom svettig i pannan när jag lämnade spelbordet.
Näst sista matchen var mot dittills obesegrade stjärnskottet Emma Ekman, som senare kammade hem hela turneringen. Stiligt! Dock blev jag ett litet hinder på vägen då jag drog verkligen allt, dock krävdes det två byten i början för att det skulle rulla på. Efter typ 3 drag byter jag allt utom C och får upp NIERS? på hand, haha! Kan i nästa drag få ut SCeNERI för en del poäng, och några drag senare även blankfri KRUSTAD. Som om detta inte vore nog får jag den andra blanka och rullar SKRUTtA, hade dock varit roligare att lägga krustad två gånger i samma match! (den gick inte ut nånstans). Gjorde ett katastrofalt slutspel men det spelade ingen roll.
Sista matchen mot den för evigt lika fruktade Niklas Elmis Elmefjäll, dagens spelvärd. Får ut många fyror i början för typ 25 poäng styck, men kan inte göra något kreativt med mina brickor och får ingen kontroll på brickstället. Känns som att ridån går ner när Elmis lägger DAnS(G)OLV. Känner mig helt hopplös hela matchen då inget passar in på brädet, men kommer ändå förvånansvärt nära i slutet.

Hade jag slagit Elmis i sista ronden hade jag kommit över 1100 i rating. Det känns helt ofattbart, då hade jag förmodligen legat femma eller sexa i Sverige. Nu blev det "bara" 7+ och har numera en peakrating på 1093, och en åttondeplats i ratinglistan. HELT sjukt! Före bland annat Daniel Domert och Henrik Jonés, personer som jag alltid sett upp till och bara önskat att jag hade kunnat prestera på samma nivå som dem. Och nu är jag helt plötsligt uppe i smeten.

Nästa turnering för mig blir förmodligen CHOKLAD-pokalen den 5:e september i Vällingby. Har ingen turneringsmotivation alls för tillfället och avanmälde mig därmed från Sommarnattens spelande som går av stapeln om ungefär en vecka. Men jag vet samtidigt att jag måste hålla uppe spelandet och ordlisteläsningen om jag ska kunna hålla mig på samma nivå som jag har varit den senaste tiden, så jag ska hålla uppe ambisen med hjälp av iRL-träning och Betapetspel. Och så självklart skriva i den här bloggen! ;-)

Snart kommer jag (och Johan) att göra lite mer djupgående analyser i Scrabblens underbara värld i stället för att bara skriva om våra egna fram/ -nedgångar här på Ordförbundet. Ämnen som jag kommer ta upp är bland annat brickbalansering, spelpsyke, grundtaktik, högsta- och lägstanivåer, grundprinciper mycket, mycket annat! Så håll er uppdaterade, det kommer att löna sig! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0