Scrabbledröm

Halloj! Inatt utspelades en av mina få scrabbledrömmar någonsin (så vitt jag vet) i mitt huvud. Jag tänkte dela med mig av den medan jag kommer ihåg!

Året var 2010, turneringen var Scrabble Masters. Vi spelade oortodoxt nog i någon form av cykelförråd/soprum som hade riggats upp med bord, spel och scrabbledator. När första ronden skulle startas var mindre än hälften av alla deltagare på plats, men Greger som anordnade turneringen var hård och sa att vi måste starta i tid ändå. Min lottning i första ronden resulterade i att jag skulle få spela mot Björn Ericson. Det var en lång individ med ännu längre hår och John Lennon-glasögon som bänkade sig tvärsöver bordet. Jag hade mina tre vandringsdjur Gunnar II, Niklas I och Niklas II vid sidan om mig på bordet och Björn verkade väldigt frustrerad över det. Själv hade han sin alpacka. Matchen flöt på ett tag, det var väldigt jämnt hela tiden, dock med ett litet övertag från min sida.
 När ungefär halva matchen hade gått drog Björn ett riktigt dåligt ställ direkt efter en rullning. Han åmade sig nåt förfärligt och det verkade inte finnas någon måtta på hur dåligt stället var. Det gick till slut så långt att han bad att få ge upp matchen under min tur. Jag insisterade och frågade om han verkligen ville ge upp, men jo det ville han. När jag ställde mig upp med fyra vandringsdjur på min sida började hela salen applådera, och alla verkade avbryta sina matcher bara för att jag och Björn spelat klart.
Mellan ronderna delades ett slags "pris" ut för den som låg bäst till efter den nyss spelade rundan. Alla verkade förutsätta att jag låg bäst till, och fick därmed motta priset. Priset bestod i att spelaren på något sätt skulle anagramma fram metaforer ur olika växter och djur som uppenbarade sig på en datorskärm - lite oklart hur detta gick till. Det skulle i alla fall utföras under absurd tidspress. Micke ström som satt vid datorn hjälpte mig med de mesta, och jag drog en djup suck när den stressande prövningen var över.
I nästa rond skulle jag möta Erik Elvers. Vi spelade dock bara två drag innan det var över och jag vann med siffrorna 320 - 314 eller nåt i den stilen. Under andra ronden började massor av människor komma som hade missat den första ronden.

Resten är oklart, kanske var drömmen väldigt mycket längre.  Kul var den i alla fall, det jag kommer ihåg av den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0