Sol och scrabble på Kvarngärdet

Hejhej, skrev lite kort referat om mina första matcher på förbundets hemsida men skrev fel på nåt även om helheten stämde haha. Sjukt tung turnering, min första match var min bästa - och den vann jag tack vare ett ganska väl avvägt slutspel och rätt prioriterat. Mkt nöjd med den matchen faktiskt.

Men efter den matchen blev brickställen för svåra för mig. Fick rätt bra brickor i någon match men i löjlig obalans som tycktes vara omöjlig att åtgärda. Förlorade match efter match och fick t.o.m frirond (!) en omgång (första sedan DBS som var min andra turnering, rättade elmis mig efter att jag skrivit första i förbundstråden).

Har inga specifika minnen från så många matcher och orkade inte direkt analysera någon heller eller kolla igenom, utan gick mest ut på Elmis balkong och andades eller tog en macka i pauserna.

De matcher jag minns mest av var den mot min bittra fiende peijler. Jättekonstig inledning på matchen, började trappartat och blev plötsligt totalstängt. Aldrig varit med om en så stängd match efter kanske, hm, 30 brickor spelade.. Vid detta läge i matchen hade andreas en ledning på 20-30 poäng har jag för mig och jag försökte öppna lite försiktigt, såklart. Men det straffade sig genast då andreas på en gång smackar ut DJ och JOX för 54 poäng och i draget efter hakar JOX till JOXA och ENTALPI. Några drag senare plockar jag en blank men har inte många bra ställ att jobba med tyvärr och jag blir sittandes med den ända in i slutspelet då jag trots allt faktiskt lyckas få ut Å(R)SRäNTA, men förgäves.

Ett par matcher senare mötte jag en annan välbekant motspelare - Inger. På de 5, 6, 7 första dragen typ så bombar hon ut AJOUR, YR och YNK och C(R)ED med C:et över två gånger bokstav och ordet gånger tre. Och vid det laget är jag totalt fed up med oflyt så jag brister ut att "Jag har faaaan aldrig flyt jag inte" eller nåt i den stilen och skrockande hörs från elmis och de andra i rummet, haha. Jag drar bättre brickor längre in i matchen och får ut KONTRA(K)T och är överlag nöjd med mitt spel den matchen och speciellt med att jag lyckades spela så jämnt med Inger även om jag förlorade denna gång.

I sista matchen möter jag Anita Mansnerus, för första gången, och jag är mest trött och vill få dagen överstökad. Förvånas dock av mina trevliga startbrickor och kan redan i första draget lägga ut ORGANI(S)T och jag får en liten boost och tänker att det här grejar jag ju enkelt. Men efter det drar jag inte mkt rätt medan Anita gör precis vad som behövs med sina brickor för att vinna, bland annat två rullningar. Oerhört tung match och dag.

Jag fick pris ändå eftersom att Elmis lottade ut några priser istället för att ge dom till de som förtjänade dom. Fick ett par gula flipflops med blommor på i två, tre storlekar för smått och en strandsarong. Vilken blir nästa turnering, SM?



På stan snackas det om att jag och andreas arrar en parturnering i sthlm i spetember. Håll utkik. / Johan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0