SM:UPPSALA -09

Summa SummaruM

Årets upplaga av svenska mästerskapen i scrabble är över, och jag ligger utslagen med laptopen och kollar igenom lite resultat och så... Imponerande slutspurt av Björn Ericson, trodde jag inte! Grattis! Kul även att uppsala representerades på pallen!

Turneringen spelades i brantingskolan (där Daniel domert är lärare). Samlingar och resultat visades i den stora aulan med pampig scen och många sittplatser - därifrån fick man gå till ett av de fyra klassrummen som brädena stod i. plats 1-24 i ett rum, 25-48 i ett osv... Jag fick denna gång nöja mig att spela i det nästa bästa rummet alla matcher nästan.

Jag är missnöjd med min tävling. Inte direkt besviken på mitt spel, för jag gjorde inte bort mig eller så, men tröttsamt att i mer än en match inte kunna göra något åt resultatet pga skev brickfördelning. Men så är det.

En annan sak som gör mig bitter så här i efterhand är att jag i en match fick en rullning emot mig - men motståndare glömde ge sig bonuspoängen och sa istället bara 24 eller 34 eller vad det var och slog på klockan och antecknade. Först efter det upptäckte hon och tillkallade domare som menade att jag tvungen att påpeka det pga fair play och hon tilldelads sina bonuspoäng trots att hon slagit på klockan och noterat poängen. Det var inget som gjorde mig upprörd just DÅ och jag är på tok för snäll (i alla fall när jag möter en så trevlig spelare) för att protestera. Dock så förlorade jag denna match med så liten marginal att detta kan ha gjort skillnaden. Förlorade med 20-30 poäng... Vad som förbryllar mig något är att vi av domaren fick höra att man är "tvungen" att påpeka motståndarens miss, det är man inte alls. Visst är det snyggt att göra det, men reglerna säger att poängen som är sagd och sedan slagit på klockan gäller. Mkt konstigt att domaren säger annat.

Kul var det annars att se många ansikten man kanske bara träffar just under SM, igen. T ex Yann, Sebastian... Alexander, Axel, David I etc. Middagen var trevlig, även om det var lite trångt haha. Anagrammet på min namnlapp var HEROISK JANSON, haha. Jag hamnade nära andreas vilket var kul, var lite konstigt med bordsplacering annars måste jag säga. Satt mitt emot en annan 90:a dessutom, Frida, kul att flera ynglingar som en själv börjar spela! Efterfesten bestod av karaoke, dricka, fika och rundpingis. Mängder av rundpingis. Så sjukt kul.



Johan Eriksson
349 - 285 Helena Bertilsson

En bekväm start måste jag säga även om Helena bjöd på motstånd. Ändock var hon ny i tävlingssammanhang, så jag hade ju en ordentlig fördel. Ingen märkvärdig match på något vis.


Emma Ekman 343 - 297 Johan Eriksson

Åååh, dessa derbyn. Jag och Emma får ofta mötas även i tävlingar var vi överens om... Jag tycker dessa matcher är lite jobbiga, man vill ju vinna dom. Fick dock svårt denna gång, minns inte så jättemycket specifikt, men har problem med ställen och drog inte riktigt de brickor jag önskat. Sen så rullade väl Emma om jag inte minns fel... Inte heller någon märkvärdig match...


André Ling 546 - 268 Johan Eriksson

Vi tar resultatet en gång till, 546 - 268...

Sjukaste matchen jag spelat någonsin, tillsammans med en mot Inger under SNÖÄNGEL i täby och en betamatch mot Per C. André öppnar stiligt med UTSPEL, följt av TEN(T)AMen (dubbel-dubbel), följt av (UTSPEL)A+TEBANSK. Några få drag senare kommer även SÅNGRÖS(T) över röd, med försöket till SÄNGS(T)ÖD som jag synade bort emellan. Senare in i matchen kommer även TORTYR+DY med Y:et 6xBok poängen och TORTYR 2xOrd. Jag dör. Innan det hann han även med att smasha ut X, C och lite fyrpoängare för blygsamma poäng i 30-klassen typ.

Nej i denna match var jag endast åskådare, och André bad gång på gång om ursäkt för sitt flyt, men det ska man inte göra. Han förvaltade dessutom allt på bästa vis, mycket snyggt spelat. (Här är en av anledningarna till min usla PJ antar jag).




David Brandell 355 - 361 Johan Eriksson

Har inte mött David B så många gånger, minns en vääldigt bra match på betapet för ett bra tag sedan med mycket fina poänger och rullningar. Starkaste minnet är dock från SNÖÄNGEL (tror jag det var..), minns inga detaljer bara att jag efter det tyckt att han spelar väldigt snyggt.

Denna match blev mycket jämn och den ena ledde med 5-10 poäng länge. Dessutom rullade vi båda KASTRERA med varsin blank. Ingen höjdarmatch även om jag var nöjd med mitt spel, och det är alltid skönt att kamma hem en så här pass tajt match!


Johan Eriksson 404 - 346 Fredrik Pålsson

En spelare jag aldrig mött, men kände att jag ska slå. Dock är allt lite ovisst innan man kännt av hur motståndaren spelar sina matcher och lägger upp taktiken. Jag hade rätt fina brickor och rullade (S)KOTTARe. Ett som är säkert är i alla fall att jag som andra rullning rullade
*FJÄSKeR(I)
. Jag är inte den som brukar chansa på rullningar, men jag hade en stabil ledning och kände att den kunde gå igenom - vilket den också gjorde. Komfortabel seger.


Johan Eriksson 395 - 325 Johan Rönnblom

En spelare jag har stor respekt för, han spelar mycket elegant och kan mycket mycket ord! Mötte honom i min första (egentligen näst första) turnering minns jag - DBS 3 2007 på östermalm - då krossade han mig. Sen dess har jag mött honom en gång i tävling tror jag.

Båda langade högpoängsdrag under en period i matchen, i övrigt inte jättefantastisk match. Kunde rulla (S)eKUNDÄR och det var väl det som avgjorde matchen. Mycket nöjd med mitt spel!


Johan Eriksson 281 - 414 Gunnar Andersson

Jag gillar matcherna mot Gunnar, vet inte riktigt varför med tanke på att det sällan går vägen.. Men det brukar oftast bli trevliga möten. Denna match påminde väldigt mycket om vårt senaste möte var vi rörande överens om... Gunnar drygade ut ledning lite för varje drag och till slut blev jag rätt stressad och börjar småmjölka lite (något man aaaaldrig ska göra mer än nåt enstaka byte/dump). Mer än så behöver man inte direkt säga, det var så matchen såg ut och Gunnar vann rättvist.


Elof Hansjons 449 - 319 Johan Eriksson

Elof verkar lugn och har bunkrat upp med tuggummin och vattenflaska. Jag är inte så lugn, känner att jag behöver vinna nu för att inte ha föör tråkig statistik. Minns inte så mycket av denna match heller, men jag fick inga kul brickor i alla fall. Inte alls. Drog visserligen båda blanka mot slutet och kunde rulla hETLUfT, förgäves (lite kul att använda de blanka till ett H och ett F haha).


Elisabet Bruzelius 376 - 348 Johan Eriksson

Rrrrriktigt jobbig match. Elisabet är alltid väldigt trevlig som motståndare och under SM förra året skåpade jag ut henne tack vare ordentligt brickflyt - denna gång tvärtom. Men med tanke på att jag fick två rullningar emot mig och inte lyckades med någon själv så är väl resultatet ok. Tung förlust.


Åsa Andersson 280 - 357 Johan Eriksson

Medioker match, inte mkt att berätta om.


Johan Eriksson 435 - 266 Pia Mattson

Härlig match, fina ställ, enkelt och rakt spel. Rullade AKtERST och UTANDAs (tror hon utmanade den sistnämnda). Som näst sista drag la jag även ordet EL(U)GN för 2xOrd som hon utmanade, inte varje dag man lägger sånna ord haha.


Anders Skjäl 369 - 361 Johan Eriksson

Turneringens tyyyngsta förlust. Skitjobbig verkligen. Jättetajt match mot ett välbekant ansikte jag dock aldrig mött förut. Hade inte riktigt marginalerna på min sida, vilket skulle ha behövts. Det galet roliga med matchen är att jag får för mig att SURTANT finns och testar den TROTS att jag kan få ut STRUNTA. Anders utmanar såklart och jag får plocka upp brickorna... Det var tydligen så att det var ett ord Måns chansat på någon gång förut som jag snappat upp och fått för mig var ett ord på riktigt haha. Micke fick sig i alla fall ett gott skratt då jag frågade om ordet efter ronden... Haha.


Johan Eriksson 437 - 373 David Isaksson

En välspelad och bra match! Rivstart med rull i andra draget för båda - SVORDoM för mig och NATTSö(M)N för David. Sedan levererar vi båda fullträffar för runt 40 poäng flera drag i rad och honnörerna är snabbt slut. Jämn brickfördelning hela matchen igenom vilket är bra och rättvist. Efter dessa högpoängare kommer dock en period med 5-15-poängsdrag vilket gör att totaltpoäng inte blir så jättestor som man kunde tänka sig under ett tag... Brädet blir väldigt stängt och ingen kan/vågar öppna riktigt då det är väldigt jämnt (David leder knappt matchen igenom).

Med 7 brickor kvar i påsen lägger dock David DESTO+O(M) med D:et på röd uppe i högra hörnet. Något som skulle straffa sig då jag sitter på SENATOR, det tar en liten stund för mig att hitta den men till slut så kommer NERSOTA(D) som ett skänk från ovan, med bara två brickor kvar i påsen.

David är irriterad över sin miss, säger att han tyckte han borde kunnat räkna ut att jag hade rullningsvänliga brickor men inte tänkte sig för... Stämmer väl förvisso.




Johan Eriksson 380 - 413 Maria Åslund

Maria var en kul motståndare.. Brukar inte prata så mycket under matcher (inte med de jag inte känner bra i alla fall) men denna gång blev det lite babbel, det var trevligt. Var tootaalt omöjligt att balanser mitt ställ. Drog dubletter eller tripletter i varenda drag tror jag. Maria å andra sidan kunde rulla två gånger varav en var en phony, riktigt irriterande att jag släppte den (*KNESSeT). Också jäkligt jobbig förlust.


James Reimdal 466 - 283 Johan Eriksson

James hade haft en redigt tung turnering med massor av otur - men nu balanserades det hela upp något, haha. James kan ostört placera ut X och Y för 40 p vardera. Sedan kommer även tjusiga MÅG+SÅTA+GALeJ med MÅG och GALeJ 2xOrd plus J:et 3xBok. Sedan kommer även K(NIX)+BLoCK över röd, med C:et 2xBok. Var som mot André bara åskådare i denna match. Men James gjorde det snyggt, det gjorde han.




Johan Eriksson 459 - 226 Christian Eriksson

Gästrikland represented Christian Eriksson hade vunnit hela 7 (?) matcher inför vår drabbning, men fick nöja sig med det för denna match vann han inte. Nu var det min tur att få rrriiktigt fina brickor. Fick in ANalSEX över röd, MC+AVE+MAJS över röd och massa annat poängrikt. En bra avslutning på en medioker turnering för min del. Kändes bra.


-

Totalt sett är jag mycket besviken på mina resultat, å andra sidan så fick jag i för många matcher väldigt jobbiga ställ och kunde nog inte gjort mycket bättre med materialet jag hade så jag går inte direkt och grämer mig. 11 av 32 blanka och gissningsvid 20-30 % av alla honnörer.

Mängder av cred till mina vänner i arrangörsstaben också. Proffsigt arrat och mycket rolig film.

MüSLI

*GYN

rocky-soundtracket.


-


Jag kom för övrigt tvåa i tippa SM-tävlingen, efter sibbe. Men tvåan är första förloraren så det är ännu en förlust... Jaja.

By the way så är jag inte den enda scrabblaren som också kan spela pingis och piano - alla verkar ha denna trissförmågan i rockärmen.

Efter så spelade Yann, Sibbe, Andreas, Axel och jag lite Clabbers hos andreas. Jag tittade mest på men ackompanjerade nåt ibland. Tyvärr glömde jag chokladen jag vann i skolan haha, det var synd.





V H / Johan

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0