Mälarpirater Cup - reflektion och minireferat.

Tjenis! (godkänt ord i SAOL 13, helt ofattbart) I lördags spelade den årliga och nästan alltid lika populära Mälarpirater Cup i en av de bästa scrabblelokalerna i Sverige, nämligen i Greger fina kvarterslokal. Har goda minnen därifrån - vann nämligen min första turnering någonsin där, Söndagsscrabble för ungefär ett och ett halvt år sen. Ljuva minnen. Nåväl, till turneringen - jag är i stort sett väldigt nöjd med mitt spel. Spelade disciplinerat och kreativt på samma gång med undantag för en enstaka match, och gjorde för det mesta kloka bedömningar och hanterade brickorna väl. Lyckades också i nästan alla matcher vända underlägen och komma ifatt, något som jag alltid verkar ha lika svårt med. Ett litet referat följer;

Rond 1: Andreas Pejler - David Vessberg

Davids andra turnering någonsin, den första var SM 2007. Hans turneringsvana var alltså inte optimal, till skillnad från mig som spelat hutlöst många fler turneringar än honom. Hans ovana syndes dock inte i hans spel och tacklade min stabila poängskörd på ett väldigt moget sätt. Efter cirka halva matchen kan han med hjälp av BYRÅ för 44 och UJ för 42 hålla ett ganska rejält försprång. Då dyker till min lättnad EETIAS? upp på mitt ställ, dock ingen hakning för sjuor på brädet och väldigt få åtta-lägen. Bestämmer mig efter att jag inte hittat något bättre drag att ganska avslöjande lägge (VAL)E för öppning och sjua-hak i nästa drag. ETIAS? kändes väldigt bra att lämna faktiskt. Drar dock ett F och hittar inte någon rullning på FIESTA?, vilket det inte heller finns. Dumpar FE medan David inte får särskilt bra brickor längre. Nästa ställ: SNITTA? och det kändes som att nu kan inte mycket stoppa mig från att rulla. Får ut en småfånig SANITeT för ledning med cirka 35. Får rätt lama brickor i resten av matchen men förbrukar dem väl, och medan David sparar ihop till en rullning låser jag rubbet. Lämnar endast ett läge för hans slutställ, nämligen en åtta som börjar med G. Men med dubbla S, T och P kvar i påsen kändes det som ett läge att släppa. Kunde dessutom inte blocka alla lägen på en gång, valde mellan att blocka läge för åtta som börjar på G eller att blocka en åtta med start T eller en sjua som ska börja på A i ett drag. Tror att det var klokt. Ser dock att David kanske skulle kunna ha GIPSKATT med sina brickor, men när jag prickar av noggrannare så ser jag att så inte är fallet. Vinner till slut stabilt och får ut X för bra poäng i slutet, nöjd med mitt slutspel. Puh!
Slutresultat: 385 - 339

Rond 2: Gunnar Andersson - Andreas Pejler

Tungt att behöva ställas mot min överman Gunnar redan i andra ronden, men känner mig fokuserad och laddad. Jag bluffar *GR(A)HAM i andra draget, som Gunnar tursamt släpper. Vann mycket tempo på det draget i och med att få ut besvärliga kombinationen GMH i ett drag. Redan i G's tredje drag så får han ut en förödande och helt blanklös UTSLUN(G)A för 80 poäng och det känns tungt, tungt. Men jag ger mig inte! Kontrar med TEL(E)X för 36 och kan sedan rulla (G)ROVSAND med mitt nästa ställ och nu är det verkligen match igen. Drar fina brickor och lägger sköna drag, kan hålla en minimal ledning rätt länge. Nu dyker väldigt betryggande en blank upp på mitt ställ och jag bestämmer mig för att jag måste öppna planen. Gör så och får EFONST? i mitt nästa drag och slänger ut StENFOT direkt för över 70 poäng. Yes! Nu gäller det bara att inte låta Gunnar rulla med nästan slut i påsen. Spelar moget på slutet och gör ett mycket bra slutspel efter att ha tilldelats ett ganska i och för sig enkelt slutställ. Blir ändå förvånande jämt i slutet, eller varför är jag förvånad? Gunnar gör aldrig en dålig match. Men jag vinner en mycket skön seger, och nu känns det som att dagen är min.
Slutresultat: 390 - 400

Rond 3: Andreas Pejler - Zakarias Jonsson

Zakarias är alltid svårspelad, jag vet aldrig vilket spel jag ska använda mot honom. Bestämmer mig för att spela stängt nu, eftersom mina brickor inte tillåter något annat. Riktigt synd på att Zakarias inte lägger upp ett fritt R i sitt första drag som han tänkte först, han hade nästan till och med slagit på klockan. Kanske ändrade han sig när han såg ett uns av glädje i mina ögon, skulle nämligen fått ut SK(R)ÅLARE där vilket hade varit otroligt skönt. Jaja. Efter att Zakarias tvingas byta får jag upp ett bra driv och kan metodiskt börja plocka lägena på planen. Dock har jag en ganska bra näsa för när folk sitter på en blank, och märker att Zakarias förmodligen kommer rulla om några drag, och det finns inte så mycket jag kan göra åt det med ett fritt hakningsläge utan stängningsmöjligheter. Sagt som det var gjort, en AVStYRA blev det. Kan plocka röd fint för 42 med ÖSIG, och har ledning igen. Snart slutspel, och här gör jag en av de mest förödande misstagen i turneringen. Med en bricka kvar i påsen så finns det massa kraftbrickor kvar, J? bland annat. OM ligger två brickor ned från den mittersta röda i den översta kolumnen på spelplanen, alltså den närmast mig med brädet emotvänt mig. funderar på att lägga IN(OM) eller AT(OM) först, men ångrar mig sen instinktivt eftersom det då skulle öppna ett läge för en åtta på planen, något som jag inte skulle vilja i första laget. Dumma instinkt! kollar på stryklappen och tror mig se att han ska kunna rulla *(I)NTJÄRAd och blir rädd för det. AT(OM) ansåg jag skulle öppna alldeles för starka rullningsmöjligheter. Trodde jag ja. Kolla på stryklappen ditt dumme våp! Om jag hade inspekterat den lite grundligare så hade jag insett att förmodligen minst JÄA? befann sig på Zak's ställ tillsammans med några mjuka konsonanter, ett väldigt osannolikt rullställ och inte ens ett öppet A skulle hjälpa. Jag missade dessutom möjligheten för Zak att lägga L(OM) och sedan haka till sL(OM) eller bL(OM) utan att jag skulle kunna göra något åt det. Tänkte rätt på ett plan men ack så fel på ett annat - om jag hade lagt AT(OM) eller IN(OM) så hade Zak bara fått cirka 20 poäng för sitt J, nu fick han 48 med JÄsT/s(LOM). Trots allt alltid svårt att veta hur man ska spela med en osedd bricka i påsen så var det sannolikhetsmässigt tokbäst att lägga något av ovanstående drag. 1 på 4 var det att den bricka som var kvar i påsen skulle vara blank eller J, vilket hade givit mig segern om det hade varit på det sättet. Nu var det inte så och jag vill bara gå under efter denna riktigt jobbiga förlust med 3 poäng. En riktig hemläxa i slutspel blir det, här skiner det igenom att jag inte är lika bra som de andra på min ratingnivå när det gäller slutspel och taktik i slutet av matcher. Usch.
Slutresultat: 347 - 350

Rond 4: Roland Olsson - Andreas Pejler

Roland börjar med att byta 1 bricka, vilket känns lite oroande. Öppnar med MC och till en början är matchen ganska tråkig. Suckar till lite när Rolle lägger ut en blanklös ANDETRO, speciellt eftersom den öppnade så fint mot röd och jag inte kan ta läget för mer än 12 poäng. Men skam den som ger sig - några drag senare får även jag ut en blanklös rull, MATERIE för över 80 poäng och nu är det verkligen match igen. Drar blank direkt på rullen, lägger ÖD/RÖ för 28 som mellandrag och får draget efter in GUDStRO, också den för mer än 80 poäng. Nu känns det i alla fall hyfsat lugnt och jag har en ledning på över 100 poäng med lika många drag spelade. Som en blixt från en hyfsat klar himmel dunkar Roland in KYFFE på läget jag skapade för hela 61 poäng, sjukt. Tror att mitt ställ TTTTRZE ska bli svårspelat, men icke; ett öppet E ligger på planen och en TERZ(E)TT för 34 är ett faktum. Även nu känns det ganska lugnt, leder med ungefär 70 när planen nu är rätt stängd också. Men inte fan tar det slut, nu lägger Roland nämligen STiLLNA rull hakning MATERIE/L. Roland leder nu. Det känns helt absurt att jag inte kan leda efter de poängen jag tagit. Lägger PLA(S)T för 32 och kan hålla ett 30 poäng avstånd, räddad av att vara ett drag efter hela tiden. Med mitt näst sista ställ kan jag välja att antingen ta röd och inte låta Roland göra det, eller blocka ett uppenbart och alldeles för inbjudande upplägg för ett högsannolikt Ö på R's hand. Men kan inte ta det läget något bra utan lägger SKAL/LP för 20 i stället. Roland får BÖT för 38 i nästa drag, utan att jag kan göra nåt. Nu kommer det sjukaste på hela matchen, mitt slutställ; GGVMDTE. Visst, på en öppen plan hade det funkat att i alla fall dumpa några av de brickorna; men nu är detta slutspelet otroligt avgörande och det är inget ideellt ställ. Som tur var hade jag över 13 minuter kvar på klockan och kunde tänka länge och väl. Men efter ungefär 4 minuters betänketid insåg jag att jag aldrig kommer att kunna ta hem det här med de brickorna. Hade jag haft en till vokal hade jag kunnat gå ut i tre drag, och då hade jag förmodligen vunnit. Jag suktade efter Rolands Ä, då hade jag gjort ett mäktigt slutspel; M(A)D för att blocka röd, TV/TU/VD och sedan gå ut med ÄGG(SKAL). Men nu var vidriga GGVMDTE på mitt ställ och det fanns inte mycket att göra åt det. Kunde inte heller på nåt sätt blockera Rolands utgång. En annan konsonant hade nog till och med räckt i stället för det dubbla G:et. Men jag gör förmodligen ett ultimat slutspel och tackar trots allt Roland för en bra match. För det var det verkligen.
Slutresultat: 429 - 414

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0