Nedräkningen börjar...

Nu är det mindre än tre veckor kvar till Scrabble-SM, närmare bestämt 19 dagar. Jag längtar som tusan! Nog för att jag kommer att spela tokbra och dra makalösa brickor, men hela helgen kommer bli riktigt kul också. Roligt sällskap och livliga, nördiga diskussioner är båda frekventa vid den här typen av evenemang. De två tidigare åren jag deltagit i SM har det känts smått abstrakt och att placera sig på topp 10 har känts som en ren önskedröm.

Detta år är det annorlunda, jag är nu en erkänd toppspelare och har tagit mitt spel till nya höjder. Det gör självklart hela grejen mycket mer spännande, inte nog för att jag har dykt upp på nästan allas tippningslistor som postats på scrabbleförbundets forum hittills. Har blivit tippad som trea eller högre av tre hela personer, känns också väldigt overkligt. Det känns samtidigt väldigt, väldigt kul att folk har så höga tankar om mig. Och jag räknar med att infria allas förväntningar.

2009 har verkligen varit mitt scrabbleår och mitt stora genombrott. Det började med att jag vann Slacker Cup och sköt upp min rating till 1068, och kom sedan fyra i Sthlm Open (bara några få pj-poäng från tredjeplatsen!) och bevisade då för mig själv att jag kan prestera bra i flerdagarsturneringar. Då toppade min rating på 1081. Sedan gick det katastrofalt i Fiskarhöjden Cup, dock kanske det var ett helt naturligt bakslag efter min korta men intensiva glanstid och framgång. Efter det så vann jag min andra turnering för året, INTAGLIO Open i Göteborg där nästan endast toppspelare dök upp och där vi massakrerade massor av rekord. Därefter kom jag trea i Sommarelmiaden, och efter det, min hittills överlägset bästa prestation någonsin i scrabblesammanhang, vann jag DBS Extrem med 20 ronder på två dagar och spelade ett 17 - 3-resultat. Vet ärligt talat inte om jag kommer att toppa den såhär i efterhand när jag tänkt på det, helt makalösa prestationen någonsin i min scrabblekarriär. Det enda som kan slå det känns som att vinna ett Masters eller SM, två evenemang som kräver otroligt mycket av en själv. Jag hoppas att jag kommer att kunna besitta de egenskaperna som krävs för det när tiden är mogen.

Min framväxt som scrabblespelare har nu också inneburit någon sorts vuxenhet och mognad i scrabblekretsarna. Jag är nu inte längre femtonåringen med lite tur och lite begåvning, jag är nu ansedd som vilken annan spelare som helst, vilket kan vara svårt att smälta. Jag trodde inte att jag hade kapaciteten att komma såhär långt när det väl började gå så bra. Kanske har jag bara haft tur, men det känns väldigt osannolikt. Visst, jag har fortfarande tusen saker att slipa på i mitt spel, och något som jag måste jobba mycket med om jag ska ha någon verklig chans i SM är min slutspelsförmåga. Jag ser fortfarande inte spelet ur tillräckligt många viklar för att kunna spela så strategiskt som jag vill. Och min ordkunskap är långt ifrån optimal. Åttor är det som står högst på pluggschemat inför SM. Hoppas att jag ska hinna med så mycket ordplugg som jag vill, hade planerat en större satsning i år. Men tiden bara rinner iväg och nu är det snart dags att sätta sig ned och spela, och dessutom är det väldigt mycket i skolan innan SM som gör att jag inte kommer att hinna plugga mycket ord alls. Som tur är har jag i alla fall lov veckan innan SM då jag kan isolera mig och sitta och finslipa på mitt spel från sju på morgonen till elva på kvällen. Hoppas att det ska ge lite resultat.

Hörrni alla scrabblare, ta och anmäl er till min turnering *FÖRSNA(C)K Cup på http://scrabbleforbundet.se ! I skrivande stund bara fyra anmälda, jag tycker att det är lite klent. Jag vill verkligen arrangera en turnering, så snälla, snälla anmäl er! Det kommer bli jätteskoj! :-) 24:e Oktober är det som gäller, lördagen innan SM. Kom till Enskede och lätta din SM-ångest, prata skit om folks spelsätt och snacka upp er! Det kommer bli grymt, jag lovar!

Kommer att återvända till bloggen så snart jag har möjlighet. Läs vidare, och framför allt, spela vidare!

Eder Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0