Slutliga tipset

Halloj. NU är det dags för mitt slutliga tips, såhär ungefär 10 dagar före spelstart. Denna tippning kommer att vara bra mer analytisk och grundlig än de andra, så håll till godo! Tipset är baserat på både vetenskapliga grunder, men även på statistik och mycket magkänsla.
På varje spelare har jag gjort ett sammanfattningssystem beroende på deras spelstyrka. 1 är det lägsta och 10 är det högsta.

*Trumvirvel*

15. Alexander Sandström

Anagrammotor: 8
Slutspel: 7
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 7
Spelpsyke: 9
Rullningsförmåga: 7


En annan kreativ kille från Göteborg på uppgång. Har lyckats lära sig oerhört många ord UTAN att ha scrabbleprogrammet Frank som de flesta spelare har använt sig av och utvecklats av. Mycket imponerande. Spelstil som bygger på omsättning och som är mycket läskig att möta. Nästa år blir det utan tvivel topp tio.

14. Henrik Jonés

Anagrammotor: 7
Slutspel: 9
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 8
Rullningsförmåga: 8


En klassisk spelare i scrabblevärlden, känd för sin rullningsbaserade och sannolikhetsgenomsyrade spelstil. Brukar alltid greja fina placeringar i SM, dock blir detta året ett litet undantag från de förra. Verkar ha tappat väldigt mycket motivation, och något säger mig att Henrik verkligen måste vara råtaggad för att det ska gå riktigt bra. Har säkerligen inte pluggat mycket ord på senaste och har inte dykt upp på någon stockholmsträning på länge. Ett sundhetstecken antar jag.

13. Axel Olesund

Anagrammotor: 9
Slutspel: 8
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 7
Rullningsförmåga: 8


Otrolig potential på den här killen som lärt sig spelet väldigt snabbt. Har den besattheten som krävs för att nå den absoluta toppen, dock blir det skitbrickor i år och en liten besvikelse i och med det. Kan många rullningar och hittar dem snabbt och oftast säkert. Kan ibland ta fel beslut i fel situationer och det är tyvärr det som avgör i detta SM. Men är han fokuserad turneringen genom kommer han tveklöst högre upp.

12. Malin Ståhlner

Anagrammotor: 8
Slutspel: 9
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 9
Spelpsyke: 7
Rullningsförmåga: 9


Malin var under hela sommaren och slutet av våren borta från scrabblescenen, och sen så kom tillbaka och vann CHOKLAD-pokalen, bara sådär. Sen så tog hon igår sin andra seger i rad i och med Aura cup och verkar vara i övertygande form. Dock blir det svajigt på Sm - flerdagarsturneringar verkar inte vara Malins starkaste sida. Men å andra sidan har hon vunnit Masters, så vad vet jag. Visa nu hur bra du är och placera dig bättre än såhär!

11. Elof Hansjons

Anagrammotor: 10
Slutspel: 7
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 7
Spelpsyke: 8
Rullningsförmåga: 9


Känns lite som ett wildcard. SM verkar inte vara Elofs bag och han har mycket annat i livet just nu, men får han brickorna så blir han nästan omöjlig att stoppa. Att komma tvåa i Masters är verkligen ingen barnlek och han är förmodligen bäst i Sverige på att hitta nior och att använda sin kreativitet till max.

- - - -

10. Daniel Domert

Anagrammotor: 9
Slutspel: 8
Ordkunskap: 10
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 9
Rullningsförmåga: 9


Ja, vad saknar den här mannen egentligen? Förmodligen ingenting. Eller? Jag vet inte, kanske det där lilla extra. Precis det som gör att han inte är bäst i Sverige, utan bara nästan. Som huvudarrangör i årets SM blir det för mycket kringarbete för att orken ska räcka till en högre placering. Ganska kassa brickor bidrar också till ett snopet resultat.

9. Alexander Prytz Hedström

Anagrammotor: 8
Slutspel: 7
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 10
Rullningsförmåga: 8


Mr. Betapet och den okrönte kungen av panik gör ett bra SM i år. Spelar självsäkert och utan konstigheter, precis så som spelet ska spelas. Kan tänkas ta lite konstiga beslut ibland, men det löser sig alltid på något sätt som ingen annan kan förstå förutom han själv. Har en riktigt fin blick för brädhantering och kan hantera de flesta matchsituationer.

8. Martin Bender

Anagrammotor: 8
Slutspel: 10
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 9
Spelpsyke: 8
Rullningsförmåga: 8


Första tian i slutspelsförmåga, det är dock självklart att Martin blir tilldelad den siffran. Analyserar varje bricka till max och är bäst i Sverige på att föra en match på ett korrekt sätt. Stabil som få och kan se spelet ur imponerande många synvinklar. Dock är han inte hundra på rullningarna och det blir också hans fall.

7. Andreas Pejler

Anagrammotor: 9
Slutspel: 7
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 6
Rullningsförmåga: 9


Det känns konstigt att betygsätta sina egna egenskaper, men nu blev det så. Om jag har ordentligt med självförtroende och förberedelse när det väl är dags kan det bli en högre placering. Men jag vill hoppas att det går bra för mig i SM, och det känns även så nu. Balansgången mellan att flippa ur och spela genialiskt är för mig svår. Men jag ska hålla mig på rätt sida om linjen.

6. Inger Wingård

Anagrammotor: 8
Slutspel: 9
Ordkunskap: 7
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 10
Rullningsförmåga: 8


Vad håller du på med, Inger? Ratingen bara dalar, något verkar vara på tok. Förmodligen bara kassa brickor, för Inger har det där lilla extra. Hon kanske inte har världens bästa ordkunskap eller analyserar varje ställ bricka för bricka, men hon har något som gör att hon vinner matcher och är en makalös spelare. Jag vet inte vad det är, och det stör mig något otroligt. Jag önskar man skulle kunna kapsla in och konservera det som Inger har, men ingen annan.

5. Gunnar Andersson

Anagrammotor: 8
Slutspel: 10
Ordkunskap: 9
Analytisk grundförmåga: 8
Spelpsyke: 10
Rullningsförmåga: 8


Förbundets alldeles egen robot, och likväl en fantastisk spelare. Har förmodligen gjort mer för svenskt Scrabble än någon annan när han tillsammans med Lars Ivansson skapade scrabbleprogrammet Frank, som har hjälpt till att utveckla hundratals spelare, däribland mig. Har en galet hög högstanivå, dock kan han göra ganska stora missar ibland utan tillsynes självklara förklaringar.

4. Niklas Elmefjäll

Anagrammotor: 8
Slutspel: 10
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 9
Spelpsyke: 10
Rullningsförmåga: 8


Vunnit SM två gånger och tagit alla scrabbletitlar som finns, förutom en masters-seger, dock bojkottar han den turneringen. Är inte längre bäst i Sverige, men är utan tvekan Sveriges bästa defensiva spelare. Nu när han är perfekt avslappnad kommer det att bli en harmonisk turnering för Elmis.

- - - -

3. Björn Ericson

Anagrammotor: 10
Slutspel: 9
Ordkunskap: 10
Analytisk grundförmåga: 9
Spelpsyke: 7
Rullningsförmåga: 10


Förra årets SM-vinnare Björn tilldelas i år bronset. Har aldrig spelat mot honom IRL, det blir dock dags nu på SM. Men han klår mig med råge, och visar hur otroligt bra han är. Spelar som ett fuskprogram och har ett ordförråd stort som sydostasien, egentligen skulle han kunna försvara sin titel utan vidare men brickorna är lite knöligare i år.

2. David Holmberg

Anagrammotor: 9
Slutspel: 9
Ordkunskap: 8
Analytisk grundförmåga: 10
Spelpsyke: 10
Rullningsförmåga: 8


Lite av ett wildcard i sammanhanget. Spelade sin senaste turnering 2006 och gör nu en häpnadsväckande comeback. Är förmodligen Svenskt scrabbles mest talangfulle spelare någonsin och har ett fantasiskt öga för spelet. Han säger sig vara osäker på vanligt Scrabble och SAOL 13 efter att ha spelat mycket böjt på betapet, men jag tvekar inte på att hans grundkapacitet räcker såhär långt.

1. Mikael Ström

Anagrammotor: 10
Slutspel: 10
Ordkunskap: 9
Analytisk grundförmåga: 10
Spelpsyke: 7
Rullningsförmåga: 10


Ja, vad ska man säga. Anmäl dig kanske? För det är klart att du ska det? Jag tror att du bara väntar med att anmäla dig in i det sista för att öka spänningen, för nu börjar till och med jag tveka på om du kommer att vara med eller inte. Om du tar och hänger med i nån bil från götet till Uppsala blir det storvinst, 16 raka segrar. 20 rullar. Inget jättespännande slutspel, ganska odramatisk turnering för din del. Det blir lätt. Men det förtjänar du fan. Grattis!

Nertzen för bästa nykomling kommer Oscar Edström att få, aka OscarChef på betapet som övertygat på betapet och uppsalaträningarna.

- - - -

Övrigt: På sextondeplats kommer Per Christensson. Han är en av favoriterna i år, men något säger mig att han kommer att få skitbrickor turneringen igenom. Om han inte gör det kommer han definitivt högre upp. Andra bubblare är André Ling, Alexander Forslund och Sebastian Boukachabia, spelare som övertygat mycket. Även Zakarias Jonsson kommer förmodligen att leta sig in på någon av dessa placeringar, dock tror jag att han inte kan hantera flerdagarsturneringar så bra. Håkan Nord saknar jag i startfältet. Jag har även försökt övertala Björn Söderström att göra en skräll-comeback, han verkar dock inte så sugen.

Nu går jag i skolan en vecka till, sen har jag lov veckan innan SM. Jag har redan börjat plugga på min enorma lista med osäkra åttor och ska ta itu med det på riktigt veckan innan SM, samt att försöka få in så många femmor som möjligt.

See ya later, det blir mycket sannolikt åtminstone 10 poster till innan SM. Håll er uppdaterade!

Andreas

Kommentarer
Postat av: Sebastian

Jag är mycket hedrad över att få stå med som bubblare på den här listan! Det kommer bli grymt SM i år :D

Jag gillar bloggen förresten!

2009-10-19 @ 00:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0