Månadens SM-tips!

Halloj och god morgon! För ungefär en månad sen skrev jag mitt första SM-tips, nu ska jag skriva denna månads tips! Tiden går otroligt snabbt, nu är det snart bara en månad kvar tills SM. Galet! Här kommer tipset:

15. Alexander Prytz Hedström

-Får även i detta tips behålla sin 15:ondeplats. Både jag och han vet att han kan prestera bättre än så, men i det här sjuka motståndet så kommer Prytte att hamna här, när han drar ganska mediokra brickor.

14. Elof Hansjons

-Har hoppat ned ett par placeringar på min lista. Jag vet att han är en otroligt kreativ spelare, men för att han ska kunna komma riktigt bra i detta SM så måste han spela massor innan och läsa listor för att få upp ambisen ordentligt. Vilket jag tyvärr inte han har tid med, med barn och karriär "i vägen".

13. James Reimdal

-Har en nästan alltid lika pricksäker defensiv taktik, men något slår slint nu när han inte har spelat alls mycket på länge, och hans rating bara dalar. Jag har förmodligen väldigt fel, för James tenderar att ständigt knipa fina SM-plats, senast fick han bronset. Men magkänslan talar emot.

12. Johan Berner

-Brukar hamna bättre än såhär på SM, men tror inte att han har tillräcklig motivation i år. Kan hitta de sjukaste rullarna, men för att komma bättre i detta sällskap behövs fokus på extremt hög nivå, något jag tvivlar på att han har.

11. Gunnar Andersson

-Förbundets mesta maskin. Gör nästan alltid precis vad osm går att göra med hans brickor, och har ett skrämmande starkt spelpsyke. Men brickorna är åt motsatta hållet, och efter att redan ha vunnit två SM finns inte samma motivation där.

10. Henrik Jonés

-Herr kassör har grejat en topp-tioplacering varje år han ställt upp, denna gång blir inget undantag, om än med nöd och näppe. Gjorde en halvcomeback när han gick och vann Sommarnattens Spelande och visade då att han verkligen fortfarande är någon att räkna med, i allra högsta grad.

9. Björn Ericson

-Regerande mästaren får en turnering med genomgående skitbrickor. Det spelar ingen roll hur smart han spelar, han kommer tyvärr att dra samma skit ur påsen, gång på gång. Alla vet dock att han utan bekymmer skulle kunna försvara titeln om han bara fick någorlunda brickor.

8. Axel Olesund

-Vetgirig och hungrig på allt som går att lära sig inom spelet. Kommer vara en av dem som är mest taggade i år, och visar det med besked. Blir ett rejält ratinghopp och han visar nu var han verkligen hör hemma.

7. Andreas Pejler

-Skickar upp mig några snäpp. Har haft en dipperiod nu i en halv månad, jag känner dock nu att jag är på väg tillbaka. Jag tror själv att jag kommer vara väldigt, väldigt bra förberedd till SM i och med att jag har lov samma vecka som turneringen, och att motiveringen kommer vara på gränsen till övertaggning och att en hjärtattack inte är långt borta när jag sätter mig vid första spelbordet. På ett bra sätt, naturligtvis. ;)

6. Niklas Elmefjäll

-Är inte bäst i Sverige längre, något som han själv förmodligen insett nu. men han är den bäste defensive spelaren i landet, vilket inte var någon nyhet kanske. Men en sjätteplats blir det, när han inte har några förväntningar eller press på sig själv.

5. Per Christensson

-Verkar alltid prestera bra, och efter ännu ett SM har hans träffsäkra spel satt sig ännu bättre. Vet egentligen inte vad som gör denna spelare så väldigt bra, det jag vet är att han har en otrolig blick för spelet och kan vinna mot vem som helst.

4. Inger Wingård

-Verkar ha fått lite grus i maskineriet på senaste, eller så har hon bara fått dåliga brickor, vad vet jag. Gör sällan misstag och spelar träffsäkert. Dock inte så självklart perfekt att hon tar hem en pallplats i år.

Och så pallen;

3. Yann Moreau Bruun

-Har nu givit besked att han med säkerhet kommer till SM. Både jättekul, eftersom att han är en individ som alltid höjer spelstämningen på turneringar, och delvis jobbigt, eftersom han kommer att spöa nästan alla, inklusive mig. Kom senast tvåa på DBS Extrem efter mig med 16/20 vunna matcher, och som jag förstod det, fick han inte ens speciellt bra brickor. Detta är Yanns år och han är en av de tre bästa spelarna i Sverige för tillfället.

2. David Holmberg

-Roligaste comebacken någonsin, när jag såg David på anmälningslistan till SM insåg jag just att turneringen blev 100 gånger mer intressant i och med detta. Scrabblesveriges mest talangfulle spelare någonsin alla kategorier dissar sig själv när han inte spelar vanlig Scrabble på länge. Han har ägnat sig mycket åt böjningsordlistan på Betapet, men har en sån sinnessjuk lägstanivå att andraplats nästan blir en självklarhet. Han skulle ta hem turneringen också, om inte denna individ stod i vägen;

1. Mikael Ström

-Fortfarande inte anmäld till SM, men har nu mer eller mindre angivit att han kommer att spela. Finns inte mycket mer att säga än vad som redan är sagt om denna ja, vad ska man säga, makalöst eminenta spelare än vad som inte redan är sagt. Horribelt temperament, gudomlig anagrammotor, mordlust när han förlorar, övermänskligt taktiksinne, allt detta bidrar till den näst intill perfekta Scrabblaren och stavas K N E V E R T. Ta hem det här nu.

Reserver;

Alexander Sandström kommer säkert att leta sig in på någon av dessa placeringar, bevisa nu hur bra du är!

Martin Bender kommer med extremt stor sannolikhet också att komma topp tio, men i denna tippning fick han utebli. Är helt galet stabil, men har inte det där lilla extra som behövs för pall eller vinst. Men som sagt, vad vet jag egentligen.

Malin Ståhlner kan köra en rekordlång scrabblevila och sedan bara komma tillbaka och spöa allt och alla. Brukar dock av någon anledning ha svårt för flerdagarsturneringar, och om hon dessutom kommer i en dålig fas så kan det bli ett bittert SM för Malin. Men hon har en ruskigt bra lägstaniv, och jag har förmodligen fel även här med att hon kommer utanför dessa placeringar.

Daniel Domert är landets bästa slutspelare men har för mycket annat att syssla med som huvudarrangör för SM.

Jag faststår med att Nertzen för bästa nykomling kommer att tilldelas Oscar Edström, (aka OscarChef) som har en offensiv taktik som kommer att göra sig i SM.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0